Hvordan kan man få en sunnere og friskere hud i ansiktet?


Visste du at hudproblemer ofte er forårsaket av dårlig kosthold!

Det du legger på tallerkenen er mer avgjørende for et strålende utseende enn kremene du smører på huden:)

Her er maten for å unngå tørr hud, rynker og kviser:

Verdens best bevarte skjønnhetskilde:

- Fettsyrer, omega 3, 6 og 9!!! For glød, friskhet, glatt og rynkefri hud:) Fettsyrene tilfører huden fuktighet fra innsiden og glatter dermed ut rynker og gir penere hud.

- Vitaminer, mineraler og antioksidanter, særlig vitamin A og E.

- Vitamin E kalles også foryngelsesvitaminet fordi det bidrar til å holde huden ung ved å beskytte hudcellene mot tidlig død.

- Vitamin A sørger for at huden din har glød og ser frisk ut. Uten nok vitamin A vil huden se matt og grå ut, fordi nydannelsen av celler blir dårligere.

Du bør styre unna sukker! Alt som inneholder mye sukker er fy-fy for huden! Sukker er en versting, og kan gi deg rynker fordi:

- Når du spiser søtsaker, vil sukkeret øke nedbrytingen av bindevevet i huden.

- Sukker fører til at de viktigste cellene i bindevevet, nemlig elastin og kollagen, klebes sammen, slik at bindevevet blir tynnere.

- Tynnere bindevev gjør at huden mister spensten, og dermed blir slappere og får rynker.

- Sukker kan også gi deg kviser. Sukker fører indirekte til at det frigjøres mer testosteron i kroppen. Og testosteron er det hormonet som trigger kviseproduksjonen.

Hvis du er plaget av akne bør du være ekstra forsiktig med å spise karbohydrater.

Dette bør du spise om du har tørr/ dehydrert hud:

- Vær ekstra påpasselig med å få i deg fett og drikke nok vann.

- Grønnsaker.

- Omega 3 og 6 smører huden innenfra ved at fettsyrene inkorporeres i cellemembranen og den tørre huden tilføres fett.

- Få i deg nok antioksidanter som E-, C- og A-vitamin, samt mineralet sink, for at fettsyrene skal få den riktig effekten.

- Nattlysolje inneholder omega 6 blant annet og har fin effekt på tørr hud.

Har du fet hud og kviser? / Voksenakne?

- Nok tilførsel av sink og A-vitamin er essensielt for fet hud og akne, gjerne i form av kosttilskudd, anbefales av hudlegen på det sterkeste.

- Også omega 3,6 og 9 og antioksidanter.

- A-vitamin er viktig fordi vitaminet virker bakteriedrepende. Vitamin A virker også positivt inn på celledelingen, som igjen hjelper til å normalisere huden.

- Sink er for øvrig med i 200 enzymprosesser i kroppen, og er viktig for stoffskiftet.

- Antioksidanter som vitamin E og C er viktig fordi de beskytter cellene, mens omega-fettsyrer virker betennelsesdempende samtidig som det nærer huden innenfra.

Dette bør du spise om du vil holde huden i toppform:

Fettsyrer

Fettsyrer (omega 3-6-9) smører huden innenfra og demper betennelser. Fettsyrer er viktig for alle hudtyper.

Antioksidanter

Antioksidantene beskytter cellene. Antioksidanter er for eksempel C-vitamin, E-vitamin, lykopen, betakaroten og selen.

Du finner antioksidanter i mange matvarer som frukt, bær, nøtter og grønnsaker. Særlig valnøtter, blåbær, nyper og granateplet er rike på antioksidanter.

- Vitamin A sørger for normal celledeling og nydannelse av celler.

- Vitamin E finnes blant annet i grønne bladgrønnsaker og nøtter. Vegetabilske oljer inneholder mest vitamin E, sunne oljer som soya, oliven, mais, og solsikkeolje er alle gode kilder. Fullkorn inneholder også vitamin E.

* Sink er et viktig mineral for huden som blant annet forsterker effekten av A-vitaminet.

Kilder: Professor i ernæringsmedisin Rune Blomhoff, hudlege og spesialist i ernæringsmedisin Bjørn Bondevik og ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

#massage #chakras

28 visninger

Kontakt:

 

(+47) 93643634

giselababsvik@yahoo.es

Fremskridt 2,

1605 Fredrikstad

©2018 by Kobido. Proudly created with Wix.com